
Veiligheid in moderne auto’s is niet langer alleen een kwestie van techniek. Het is een technologische en ontwerpuitdaging die afhankelijk is van sensoren en software en die afhangt van een gebruikerservaring die duidelijk en intuïtief is voor bestuurders.
Dus hoe overtuigt Volvo, een bedrijf dat synoniem staat voor veiligheid, klanten dat het innovatief, vooruitstrevend en wendbaar is zonder zijn kernboodschap over veiligheid te laten varen? De inzet: ofwel houdt Volvo gelijke tred met de snelheid van verandering in deze dappere nieuwe wereld, ofwel riskeert het zijn reputatie als de autofabrikant die het meest wordt geïdentificeerd met veiligheid.
Hints over hoe Volvo van plan is om die snel bewegende, innovatieve maar veilige sweet spot te bereiken, zijn te vinden in zijn benadering om naar de beurs te gaan – het neemt het traditionele IPO-pad – en zijn toekomstige voertuigplannen. Daarentegen gaat zijn spin-off broer Polestar naar de beurs via een fusie met een bedrijf met blanco cheques en heeft geprobeerd zichzelf te positioneren als een wendbare leider in technologie en design.
De aanpak van Polestar helpt Volvo zich onbedoeld te onderscheiden als de meer voorzichtige leider op het gebied van veiligheid. Het zorgt er ook voor dat Volvo zich onderscheidt, maar met toegang tot de nieuwste innovaties bleek dat op Polestar-modellen.
“Ik denk dat wat we zien een transformatie van de industrie is, zoals we enige tijd geleden in de mobiele industrie hebben gedaan, waar nieuwe mogelijkheden, nieuwe mogelijkheden, nieuwe sensoren binnenkomen, dus ik denk dat het een heel interessant gebied is”, zei Thomas Stovicek, hoofd UX voor Volvo. “Tegelijkertijd kan dat voor veel complexiteit voor de gebruiker zorgen, dus als we het hebben over gebruikerservaring, hebben we het vaak over gebruiksgemak voor een klant en het begrijpen van problemen wanneer je het in de omgeving in een auto plaatst.”
Maar zelfs een merk dat als de voorhoede van veiligheid wordt beschouwd, kan tegenslagen hebben. De veiligheid van moderne voertuigen reikt verder dan alleen de auto en alleen de enorme hoeveelheden gegevens die nodig zijn om deze systemen te bedienen. Volvo maakte vrijdag bekend dat sommige van zijn onderzoeks- en ontwikkelingsgegevens zijn gestolen bij een inbreuk op de beveiliging. Het bedrijf reageerde snel op veiligheidsproblemen in een verklaring: “Volvo ziet niet in, met de momenteel beschikbare informatie, dat dit een impact heeft op de veiligheid of beveiliging van de auto’s van zijn klanten of hun persoonlijke gegevens.”
Olaf tegen Elsa
Polestar slaat een andere koers uit wanneer het de bedrijfsidentiteit definieert, Volvo is “gecentreerd op veiligheid en autonomie”, terwijl Polestar “op technologie en prestatie gericht is”. Volvo is ook “veilig en verantwoordelijk” en Polestar is “duurzaam en vooruitstrevend”.
Polestar is cool en minimalistisch; in een Volvo zitten is meer een warme veiligheidsdeken. Om verder te gaan op de Scandinavische metafoor, denk eens aan de plot van Frozen: Volvo’s straalt de geruststellende allure van Olaf uit, terwijl Polestar ijskoningin pionier Elsa is.
De strategie van Volvo was om voorzichtig te werk te gaan, wat in strijd is met de evolutie van het zustermerk Polestar.
Hoewel Volvo bijvoorbeeld samen met Google betrokken was bij de ontwikkeling van het Android Automotive-besturingssysteem, introduceerde het merk Polestar het systeem als eerste en kreeg het vervolgens koppen als “Polestar wil elektrische auto’s maken op een manier waarop Volvo dat niet kan.”
Polestar is als nieuwkomer nog relatief klein en verkoopt ongeveer 10.000 voertuigen per jaar aan een half miljoen Volvo, en wil naam maken.
“Polestar is en blijft de technologieleider voor de grotere Groep, schreef een woordvoerder van Polestar in een e-mail. “Een goed voorbeeld dat al op de markt is, is het infotainmentsysteem van Google: het debuteerde als eerste op Polestar 2; Daarna volgde Volvo met XC40 Recharge en nu XC60. Daar zul je de komende jaren meer van zien naarmate nieuwe technologieën worden uitgerold: eerst Polestar, dan Volvo.”
Afbeeldingscredits: Kirsten Korosec
De last verlichten
In tegenstelling tot de vooruitstrevende boodschap van Polestar, heeft Volvo, als het gaat om klantgerichte technologie, de ervaring in de auto verschoven naar minder-is-meer. Dat systeem wordt ook ondersteund door de komst van Android Automotive OS.
Volvo wil dat het systeem de cognitieve belasting van de bestuurder verlicht en heeft gedragspsychologen in dienst van zijn onderzoeksteam om te begrijpen hoe informatie van persoon tot persoon verschilt.
“Ik denk dat we op een hoog niveau proberen die complexiteit te vereenvoudigen en dat op een bepaalde manier aan gebruikers te bieden”, zegt Stovicek. “Er is veel meer mogelijk. Zero collision is iets waar we naar streven en ik denk dat er veel interessante dingen te doen zijn met de nieuwe mogelijkheden die op de platforms komen.”
Dat betekent minder piepende, zoemende en afleidende meldingen, tenzij ze worden gebruikt om de bestuurder te waarschuwen voor een noodgeval. Een Volvo-woordvoerder zei: “Het gaat niet om het verbergen van functies op zich, maar om het vereenvoudigen van de gebruikerservaring en het minimaliseren van afleiding voor de bestuurder.
Volvo Cars ontwerpt en ontwikkelt alles rond de persoon die het gebruikt – niet rond de technologie – en streeft naar een zo intuïtieve gebruikerservaring als mogelijk.”
Jarenlang, terwijl schermen in auto’s zijn gekropen, gooiden autofabrikanten de gootsteen in hun infotainmentsysteem. Toen Volvo de XC90 voor het eerst introduceerde, behoorde het tot de eerste groep autofabrikanten die het scherm standaard maakte met het oudere Sensus OS. Het merk werkt nu aan het verder distilleren van de informatie die het aan de bestuurder presenteert. Ze hebben NVIDIA de opdracht gegeven om geanonimiseerde veiligheidsgegevens te verzamelen over input-lidar-sensoren, radar en camera’s die grafische verwerking vereisen om hun begrip te verbeteren.

Volledig elektrische Volvo XC40 introduceert gloednieuw infotainmentsysteem
Tijdens een recente rit met de Volvo XC60 merkte ik dat het infotainmentscherm zowel vereenvoudigd als helderder was dan bij de vorige generatie. Ik merkte ook dat het draadloze oplaadsysteem niet snel in werking trad. Ik moest de instellingen openen om het te activeren. Minder keuze op het directe scherm is de antithese van nieuwe auto’s in het afgelopen decennium.
Decennialang heeft Volvo zijn reputatie voor het maken van de veiligste voertuigen op de weg verdubbeld. Wanneer Volvo beweringen doet over zijn staat van dienst op het gebied van veiligheid, is dat een reputatie die is verdiend door de baanbrekende R&D van het bedrijf.
In 1959 waren het veiligheidsgordels. In 1972 kwam het naar achteren gerichte autostoeltje, gevolgd door een stoelverhoger in 1978. In 1994 werd bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen geïntroduceerd. In 2008 volgden het vermijden van aanrijdingen en vervolgens de bescherming van voetgangers. ernstig gewond in hun auto. In 2021 gaf het New Car Assessment Program van de National Highway Traffic Safety Administration 11 Volvo-voertuigen een hoogste veiligheidsbeoordeling.
Handenvrij
Waar autofabrikanten tegenaan lopen, is de wens van hun klanten om hun boordsysteem effectief te negeren met het minst veilige aspect van autorijden: persoonlijke smartphones. Volvo geeft prioriteit aan manieren om de apparaten uit handen van de consument te houden.
“Gebruikers gebruikten hun mobiele telefoon om bepaalde functionaliteit te bereiken die we niet in de auto boden en die een onveilige omgeving creëerden en dat wilden we vermijden”, zegt Annika Adolfsson, assistent-hoofd UX & Event bij Design Volvo Cars. .
Deze oplossing is ingebouwd in de Android Automotive-architectuur voor apps van derden en een platform dat veilig kan worden gebruikt tijdens het rijden.
Volvo werkte met de teams Android, Google Maps, Google Assistant en Google Play Stories en de resultaten worden weergegeven in een eenvoudige, overzichtelijke ervaring. “Wat interessanter is aan de producten die we hebben ontwikkeld, is dat het een platform is dat lang meegaat, zegt Adolfsson.
Volvo pakt ook de toekomstige veiligheid aan door in te grijpen zodra de bestuurder in het voertuig stapt.
“We hebben geprobeerd na te denken over hoe deze ervaring van iemand die voor het eerst in de auto stapt en hoe we hen kunnen helpen”, zei Adolfsson. “In onze vorige auto’s moest je de instellingen opzoeken.”
Veiligheid eerst

Volvo S90 kleine overlap crashtest Afbeelding tegoed: Volvo
Veel te vaak verschijnen er voorbeelden die aantonen dat veiligheid en technologische vooruitgang niet altijd overeenstemmen, vooral als er menselijk oordeel in het spel is.
Hier wordt het plakkerig. Zoek “Tesla en ongeval met zelfrijdende auto’s.” Ondanks Tesla’s reputatie voor het nemen van risico’s, heeft het de astronomische waarde van het bedrijf niet aangetast. (Het is de moeite waard eraan toe te voegen dat Tesla nog steeds hoge cijfers haalt voor de crashveiligheid van Model 3.)
Tesla en Volvo zijn, net als alle autofabrikanten, in een sprint om meer ADAS-functionaliteit op te nemen in toekomstige producten om zo toonaangevend te zijn. Maar de integratie van nieuwe technologie is niet altijd in lijn met het vertrouwen van de consument en een algemeen gevoel van veiligheid.
Volgens recent onderzoek van AAA Foundation for Traffic Safety zou slechts één op de tien automobilisten zich comfortabel voelen in een volledig autonoom voertuig.
Op haar website, zegt Volvo: “Recente consumentenonderzoeken tonen aan dat Volvo de autofabrikant is die het meest vertrouwd wordt om veilig autonomie te introduceren.” Het bedrijf schrijft dat het nog een paar jaar verwijderd is van een volledig autonoom voertuig.
Waar Volvo op gokt, is dat het zijn klanten kan overtuigen dat het zowel vroeg naar zelfrijdende systemen als veiliger dan ooit kan zijn, terwijl het ook de consumenten ervan overtuigt dat het een vooraanstaande fabrikant van elektrische voertuigen kan zijn. Om daar te komen, gaat het om een goede reden voorzichtig te werk.
Natuurlijk roept deze gedachtegang de vraag op: waarom moet technologie die de wegen uiteindelijk veiliger maakt eerst tech worden genoemd? Het is een interessant raadsel over wat het betekent om op veilig te spelen.
creditSource link